Stichting Jacques van Mourik

14 mei 2016 was de officiële opening van de zomerexpositie van de Stichting JvM met de titel ‘Van Noord naar Zuid en VICE VERSA’ in het Gemeentehuis in Mook.

De Stichting Petrus Wolfs uit Eijsden (L) stelde een selectie van haar kunstwerken ter beschikking voor deze expositie. Er waren werken van Petrus Wolfs, Sjef Hutschemakers, Stan Spauwen, Herman Hollewand, Guy Olivier, Rob Brouwers e.a. De Stichting Petrus Wolfs werd in 1986 opgericht ter nagedachtenis aan de veelzijdige kunstenaar Petrus Wolfs (1902-1982)

GALERIE #top

In november 2016 kreeg de stichting een schilderijtje geschonken door Amarentia Oswald.

Het schilderij is voor Amarentia persoonlijk gemaakt en zij mocht zelf het onderwerp bepalen. Ze koos voor paarden en bloeiende bomen. Amarentia  -en haar zus Carmen en hun broer - hebben Jacques van Mourik persoonlijk goed gekend en hun moeder stond vaak model voor de schilder. Ze is o.a. afgebeeld op het schilderij ‘Lentejool’, dat nu in het Gemeentehuis in Mook hangt.

Carmen Verheggen heeft ook al schenkingen gedaan en werkt nu als vrijwilliger voor de stichting.

Dit schilderijtje bleek later een studie voor het werk dat recentelijk opgedoken is op Curaçao!

Op 26 juli 2016 Ontving de stichting een mail uit Curaçao over een schilderij van Van Mourik!

IMG_7081.PNG IMG_7082.PNG

Artikel van Julie Hengeveld in het Antilliaans Dagblad van 29 december over de vondst van de ‘Van Gogh’ die een ‘Van Mourik’ bleek te zijn!

Geachte mevrouw Pinckers,

Meteen maar met de deur in huis vallende: Rien te Hennepe, beeldhouwer hier op Curaçao, heeft de signatuur van een voor ons jarenlang onbekend schilder geïdentificeerd! Het is een Jacques van Mourik (zie bijlage). Ik heb er een blog aan gewijd dat komende woensdag 3 augustus wordt gepubliceerd op de website van uitgeverij Lambo.Te Hennepe vergeleek ons signatuur en stijl met een werk van Van Mourik dat uw stichting toebehoort. Graag zou ik gegevens van dit werk op de blog onder de afbeelding plaatsen, dus de titel, de afmetingen en het jaartal. Uiteraard laat ik de naam van uw stichting bij het onderschrift vermelden.

Met vriendelijke groet,

Julie Hengeveld Kunsthistoricus en bestuurslid Het Curacaosch Museum

Curaçao

153d.JPG 215d.jpg

En nog weer later vond Ietje Pinckers nog een oude zwart-wit foto (uit het bezit van Jacques van Mourik) van het originele schilderij…

19d.JPG

Link: https://blog.lambo.nl/ 3 augustus 2016 door Julie Hengeveld

“De Curaçaose grot van Ali Baba deel II- Over de vermeende van Gogh

Julia van Verschuer is op 27 mei 2016

op 90-jarige leeftijd overleden in haar huis op de Jansberg in Milsbeek

Ze was een dochter van baron van Verschuer uit zijn tweede huwelijk, met Marie Cox. Marie Cox was eerder getrouwd met Jacques van Mourik. Julia was een halfzus van Itie Gerrits-van Mourik;

Julia van Verschuer was een prominent lid van de Plasmolense Kunstenaars kolonie en zij heeft de Stichting Jacques van Mourik jarenlang daadwerkelijk gesteund met haar kennis en haar mooie kunstwerken die ze aan de stichting geschonken heeft.

36d.jpg 132d.jpg 131d.jpeg

Nel Linssen-Martens overleed op 1 augustus 2016 in Nijmegen. Nel werd in 1935 geboren in Molenhoek (gemeente Mook). Haar ouders waren eigenaar van hotel-café Heumense Molen. Daar kwamen destijds regelmatig kunstenaars over de vloer zoals schrijver, dichter en overbuurman Louis de Bourbon. Via hem kwam zij in contact met schilder-graficus Chris le Roy die deel uit maakte van de Plasmolense kunstenaarsgroep. Nel kreeg al vroeg tekenles van Le Roy en later ging ze naar de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem waar ze in 1956 afstudeerde.

Nel maakte aanvankelijk nog figuratieve wandkleden, maar kwam met later textiel werk tot een - heel ingetogen - geometrisch abstracte stijl.

Sinds 1986 ontwikkelde ze zich vooral als sieradenontwerpster. Ze werkte in een minimalistische stijl vol ritmes en structuren, gebaseerd op vouwen. Elk sieraad werd met de hand gemaakt van industrieel vervaardigd papier, soms geplastificeerd voor het verkrijgen van bepaalde effecten.

Behalve dat veel werk van Nel zich in Publieke collecties bevindt, zowel in Nederland als in het buitenland, heeft zij in 1994 de Honourable Mention Design Award van Rotterdam, in 2001 de Karel de Grote-prijs van Nijmegen en de Bayerische Staatspreis van München gekregen.

In september 2011 had Nel Linssen een expositie bij de Stichting Jacques van Mourik, in het Gemeentehuis in Mook. Nel was een bevlogen en inspirerend kunstenaar en tijdens deze expositie konden bezoekers niet alleen haar werk bekijken, maar gaf ze hen daar hoogstpersoonlijk uitleg over haar werkwijze.

In het herfstnummer 2011 van het Blad Topic schreef Ietje Pinckers-Van Roosmalen van de Stichting Jacques van Mourik een artikel over Nel Linssen-Martens en haar jongere broer Karel Martens (1939 Molenhoek). Karel Martens is typograaf, met een enorm gevoel voor structuur, lijnenspel, kleur, dezelfde eigenschappen die je ook in het werk van Nel aantreft.

Ietje Pinckers schreef over de frappante stijlovereenkomsten tussen het tweedimensionale werk van Karel Martens en het driedimensionale van zijn zus Nel.

In 2014 organiseerde Museum Het Valkhof een overzichtstentoonstelling van haar werk en in 2015 schonk Nel honderd van haar papieren sieraden aan dit museum.

#top #top #top Home HOME Galerie gALERIE Actueel ACTUEEL Contact en links CONTACT stichting Historie HISTORIE Onze sponsors sponsors

Rob Cox, 13 maart 1936 - 3 januari 2018

graficus, typograaf en drukker van bibliofiele boeken

Rob Cox was de oudste zoon van de jongste zoon Peter Cox 1912-1985, kunstschilder en graficus,  van Gerard Cox sr.1865-1931 de schaapjesschilder die zulke prachtige pastels maakten.

Rob won in 1959 de aanmoedigingsprijs van de gemeente Eindhoven voor zijn werk als graficus.

Vanaf 1980 legde hij zich vooral toe op de kunst van het bibliofiele drukken. Hij krijgt veel opdrachten als typograaf en drukker vanwege de perfectie waarmee hij werkte. Zijn werken bevinden zich behalve bij particulieren bij verschillende gerenommeerde bibliotheken en musea.

Rob voelde zich vooral een “Artisan”, een ambachtsman.

In 2001 was hij één van de 36 deelnemende kunstenaars van 5 generaties kunstenaars van de grote Cox familie bij Stichting Jacques van Mourik. In 2010 exposeerde hij andermaal samen met zijn grootvader Gerard Cox in het Franz Pfannerhuis in Arcen.

“Ik kan etsen afdrukken met witte handschoentjes aan zonder dat ze vuil worden”

was één van de uitspraken van Rob Cox